Peutercollege en Talentencollege

Je kunt je niet vroeg genoeg bezighouden met de talenten en ontwikkelingen van een kind. Hoe jonger het kind, hoe gefascineerder en bevlogener het nog is. Hoe een kind stil kan staan bij zoiets als de natuur. Een lieveheersbeestje dat voorbijvliegt of een mier dat over de stoep loopt. Die nieuwsgierigheid maakt het zo leuk om die kinderen iets nieuws te leren.

Methodiek

Lativa El Ouali is directeur van het Peutercollege en het Talentencollege. Het Peutercollege en het Talentencollege maken gebruik van haar zelf ontwikkelde methodiek. Ze noemt het zelf “de plus”. Het is namelijk een methode boven op de standaard peuterspeelzaalmethodes. Die ook worden gebruikt op de basisscholen. Deze “plus” is ontwikkeld om de talenten van de peuter nog meer te stimuleren en uiteindelijk met een voorsprong naar de kleuterschool te sturen.

Lativa is zelf geboren en getogen Rotterdamse. Haar ouders komen uit Marokko. En kreeg daarom weleens de vraag: “Waarom hebben we wel last van Marokkaanse jongens en niet van de meisjes?” Vrij verbaasd over deze vraag is ze er toch over na gaan denken. “Ik denk niet dat het aan de opvoeding ligt, iedereen wil het beste voor zijn kind. Maar het is wel zo dat meisjes van nature ijveriger zijn en niet willen falen. Zij zoeken een bepaalde bevestiging van de ouders, die jongens minder nodig hebben. En ouders misschien ook onbewust minder opleggen.”

It takes a village to raise a child

De oplossing voor deze vraag is volgens Lativa: “Vanaf het begin de ouders meenemen in het onderwijs van hun kinderen en samen de opvoeding en zorg van hun kinderen delen. Hoe kunnen wij verwachten dat ouders professionals zijn op het gebied van onderwijs en opvoedkunde, zoals wij dat zijn? Dat is niet eerlijk”. It takes a village to raise a child. Een wel bekende uitspraak waar ook Lativa in gelooft.

Het doel van het Peutercollege en het Talentencollege en daarmee ook haar methodiek is om de peuter zonder achterstand en liever nog met een voorsprong naar de kleuterschool te brengen. Dit doen ze door levensecht te leren, door echte ervaringen bij bijvoorbeeld een bakker of een apotheker. Ze werken samen met de partners uit de wijk en de gezinnen van de kinderen. “Wij gaan langs bij de gezinnen thuis en zij komen bij ons. Niet om elkaar te beoordelen, maar om van elkaar te leren en om vertrouwen te creëren.”

Voorsprong

Het effect van het Peutercollege en het Talentencollege wordt zeker opgemerkt. Leerkrachten op de kleuterschool zien het verschil tussen de kleuters. Ouders merken het verschil met hun andere kinderen of neefjes en nichtjes. De woordenschat is bijvoorbeeld vaak beter. Net zoals de sociale vaardigheden en kinderen zijn vaker een makkelijkere eter.

Net als het Peutercollege/Talentencollege doet Stichting Humanitas ook veel voor ouderen en kinderen uit de wijk. Samen vullen ze elkaar goed aan door bijvoorbeeld ruimtes beschikbaar te stellen voor bepaalde activiteiten. En ze hebben kennis waar Humanitas op mee kan surfen. Ook heeft het Peutercollege/Talentencollege een netwerk van ouders die Humanitas probeert te bereiken.

Nieuwsgierig geworden

“Alle kinderen zijn welkom bij het Peutercollege en het Talentencollege. Het maakt niet uit wat de culture of financiële achtergrond is. Wij willen een weerspiegeling zijn van de wijk. Voor zowel de kinderen als de ouders. Voor alle niveaus bieden wij een geschikt aanbod aan voor kinderen van 0-13 jaar.”

Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze privacy voorwaarden