Infoplein in ‘huiselijke setting’ geopend in Hillevliet

20 juli 2021
Vorige week werd het nieuwe Infoplein in Huis van de Wijk Hillevliet eindelijk geopend. Mensen kunnen hier terecht voor hulp bij bijvoorbeeld het invullen van formulieren, geldproblemen of bij het zoeken van werk. De Infopleinen zijn in verschillende Huizen van de wijk gehuisvest, verdeeld over een aantal wijken.

Er was al een infoplein in Hillevliet, maar deze heeft een nieuwe ruimte gekregen. Een mooi, groot lokaal met planten, statafels en afgeschermde ruimtes. Deze huiselijke setting heeft een reden; namelijk dat hulpvragers zich veilig en thuis voelen.

‘Stress-sensitieve dienstverlening’ wordt dat genoemd. Projectleider bij Humanitas, Caroline van Jaarsveld, legt uit waarom dat zo belangrijk is. “We weten dat er veel mensen zijn met hulpvragen of problemen. Maar we weten ook dat veel mensen de drempel te hoog vinden naar een Infoplein te gaan. Daarom vonden we het zo belangrijk om een veilige, huiselijke setting te creëren in de wijk, waar mensen terecht kunnen.”

Goed luisteren

Over alles is nagedacht. Geen kale, kille muren of een kantoor, maar schemerlampen, gordijnen en planten. Zelfs een rustgevend muziekje op de achtergrond. Maar hoe de ruimte er uitziet is slechts een onderdeel. Uiteindelijk gaat het om de inhoud, en dat is mensen proberen te helpen. “Het begint met hoe je iemand ontvangt. Iemand die hierbinnen wandelt met een hulpvraag, wordt niet gezien als een probleemgeval maar als mens. Niet gelijk oordelen, maar vooral heel erg goed luisteren en het hele verhaal aanhoren. Wat we ook merken is dat er regelmatig een taalbarrière is. In de wijk wonen veel mensen met verschillende culturele achtergronden en niet iedereen is de Nederlandse taal machtig. Daarom hebben we verschillende mensen om ons heen die kunnen vertalen.”

Een ander voordeel van het nieuwe Infoplein is dat op die locatie mensen te woord worden gestaan door medewerkers met verschillende functies en disciplines. Hulpverleners, gastvrouwen, formulierenbrigade, budgetcoaches, noem maar op. Dat zijn, naast een aantal professionals, bijna allemaal vrijwilligers; studenten, gepensioneerden of wijkbewoners. Zo hoeft iemand niet doorverwezen worden naar bijvoorbeeld een andere balie.

Opening hillevliet 06 bewerkt

Essentie

Een van die mensen is Iria Schoop. Zij is sinds april budgetcoach en in dienst bij Humanitas. Maar wijkbewoner Iria was al sinds 2019 budgetcoach bij het Infoplein als vrijwilliger. “Ik vond het belangrijk om dit te gaan doen omdat ikzelf ervaringen heb met schulden en hoe de dienstverlening werkt. Ondanks dat op papier alles wel goed geregeld is, blijkt vaak in de praktijk dat sommige dingen niet zo makkelijk zijn. Bijvoorbeeld wanneer je je eigen dossier moet aanmaken. Veel mensen hebben geen printer thuis of zelfs geen computer. En dan hebben we het niet eens over dat mensen nog steeds vaak van het kastje naar de muur worden gestuurd.”

Iria vindt de nieuwe ruimte geweldig en hoopt er veel mensen op te kunnen ontvangen en te helpen. “Maar vooral dat mensen die drempel overgaan en zich veilig voelen met hun hulpvraag. En dat ze het gevoel hebben dat ze welkom zijn. Dat is de essentie.”

Mensen kunnen een afspraak maken voor het Infoplein of gewoon binnenlopen tijdens de inloop, bijna elke ochtend tussen 9.30 en 12.00 uur. Kijk voor meer informatie op www.magievanfeijenoord.nl

Verder lezen

Meer nieuws
Mannen in Beweging; sporten en sociaal contact

Wanneer je het Huis van de Wijk Hillevliet binnenwandelt, zit hij daar, achter de balie. Hij verwelkomt je met een glimlach, ontvangt je en helpt je. Hij zit daar al sinds 2019 maar hij doet veel meer dan alleen mensen welkom heten.

Wijkraadslid Bert Lemmens

Bert Lemmens schuift aan tafel om te vertellen over zijn werk als lid van de Wijkraad Hillesluis. Geboren en getogen in Brabant maar met een typisch Rotterdamse mentaliteit van niet lullen maar poetsen en opgestroopte mouwen.

Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze privacy voorwaarden